علی کالا
علی کالا
دریل برقی

دریل برقی یا شارژی مسئله این است …

یکی از ابزارهایی که علاوه بر استفاده در محیط های صنعتی در منازل هم بسیار مورد استفاده قرار میگیرد دریل برقی است. این ابزار که از جمله ابزارهای صنعتی برقی محسوب می شود انواع مختلفی دارد و برای کارهای متفاوتی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله قصد داریم در مورد این وسیله پرمصرف و مفید خصوصا نوع خانگی آن صحبت کنیم و اطلاعاتی در مورد خرید آن بدست آوریم پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله تجهیزات بهداشتی ساختمان را مطالعه نمایید. 

دریل برقی - تعریف فنی دریل برقی

تعریف دریل برقی

دریل برقی در اصل یک موتور الکتریکی می باشد که با چرخاندن سریع یک مته در فلز، چوب، آجر، پلاستیک و … تولید سوراخ می کند تا بتوان وسایلی را به وسیله پیچ در آن سطوح نصب کرد. همچنین با نصب یک سری که پیچ گوشتی قابلیت باز کردن و بستن پیچها را با سرعت زیاد پیدا می کند.

دریلهای برقی با برق شهر کار می کنند البته بعضی مدلهای آن هم بصورت بی سیم هستند که بوسیله یک باتری که با برق شهری شارژ می شود کار می کنند. این باتری در زیر دسته دریل جاساز می شود و کار را برای سوراخکاری و نصب در محیط هایی که دسترسی به پریز برق وجود ندارد بسیار راحت می کند.

این مدل دریل ها کوچک و سبک هستند و برای مصارفی نظیر نصب چوب پرده، نصب کابینت، درب و پنجره ها و … استفاده می شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله اصول انتخاب کاغذ دیواری را از دست ندهید. 

دریل برقی - دریل شارژی

اجزای تشکیل دهنده دریل برقی یا شارژی

  • دسته
  • دکمه روشن و خاموش با قفل ایمنی
  • دکمه عقب reversing switch جهت تغییر جهت چرخیدن مته
  • سه نظام (نگهدارنده مته)
  • تنظیم کننده گشتاور
  • باتری (در نوع بی سیم)
  • سری پیچ گوشتی (برای باز کردن و بستن پیچ)
  • مته (مته در انواع و اندازه های مختلف در بازار موجود است که برای هر پیچ شماره مخصوص خودش را دارد)

نحوه استفاده از دریل برقی

  1. برای شروع استفاده از دریل برقی اول مطمئن شوید که دکمه روشن و خاموش در وضعیت خاموش قرار دارد تا با وارد شدن جریان برق دریل شروع به کار نکند زیرا این کار بسیار خطرناک است و ممکن است موجب آسیب به خود یا دیگری شود.
  2. مته یا سری پیچ گوشتی را بوسیله سه نظام به دریل وصل کنید.
  3. اگر می خواهید از سری پیچ گوشتی استفاده کنید باید سرعت و گشتاور را کم کنید زیرا اگر سرعت بالا باشد موجب آسیب به پیچ یا هرز شدن آن می شود.
  4. دریل را در حالت دکمه روشن قرار داده و قفل ایمنی را غیرفعال کنید.
  5. جای مشخص شده روی دیوار یا اشیاء دیگر را با فشار دکمه و فشار دریل رو به جلو بوسیله مته سوراخ نمایید.
  6. بهتر است اگر مشغول سوراخ کردن دیوار یا سقف هستید برای اینکه ذره های گچ در هوا معلق نشده و روی لوازم دیگر را کثیف نکند فرد دیگری لوله جاروبرقی را در نزدیکی محل سوراخ قرار دهد و جارو برقی را روشن نماید تا در همان حال سوراخ شدن دیوار گچ داخل جارو کشیده شود. البته روش دیگری هم برای این کار وجود دارد و آن این است که بوسیله یک مشمای پلاستیک یا بطری نوشابه خانواده چیزی شبیه قیف درست کنید و در دهانه دریل قرار دهید تا خاک و گرده گچ درون آن بریزد.
  7. پس از اتمام کار با دریل حتما آن را با دستمال مرطوب تمیز و خشک کرده و در جعبه خود قرار دهید تا برای مصرف بعدی پاکیزه باشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد سنگ اسلب تزئینی در دکوراسیون داخلی

دریل برقی - مقایسه دریل برقی و شارژی

دریل شارژی بهتر است یا برقی؟

اگر قصد خرید دریل برای مصارف خانگی دارید و نمی دانید کدامیک بهتر است ابتدا باید ویژگیهای هر یک را بدانید و بعد نسبت به نیاز خود دست به انتخاب یکی از این دو بزنید.

ویژگیهای دریل برقی:

  • استفاده از دریل برقی پیچیدگی ندارد و تنها لازم است به پریز برق وصل شود.
  • توان دریل برقی کم و زیاد نمی شود و می تواند بی وقفه کار کند.
  • وزن دریل برقی به دلیل نداشتن مخزن باتری شارژی سبک تر است خصوصا در دریل های سایز کوچک و مصارف خانگی این وزن اصلا زیاد نیست.
  • قیمت دریل برقی نسبت به دریل شارژی پایین تر است زیرا باتری شارژی یک قیمت اضافه به قیمت تمام شده ابزار اضافه می کند. در کل ابزار آلات برقی نسبت به مدلهای شارژی خود تقریبا 25 درصد ارزانتر هستند.

ویژگی های دریل شارژی:

  • دریل شارژی برای مکانهایی که دسترسی به پریز برق در آنجا امکان ندارد بسیار مناسب است فقط کافیست از قبل باتری آن را شارژ کرده باشید.
  • این دریل ها با کم شدن شارژ باتری توانشان کم می شود.
  • وزن دریل های شارژی به خاطر وجود باتری شارژی سنگین تر از دریل برقی است که برای نصابانی که مدام از دریل استفاده می کنند این یک نکته منفی است.
  • قیمت این دریل ها از دریل های برقی بیشتر است.

حال با توجه به ویژگیهای شمرده شده می توانید انتخاب کنید. از نظر قیمت، توان و سبکی دریل برقی ارجحیت دارد و از نظر اینکه در هر جا قابل استفاده است و در نبود برق هم می توان از آن استفاده کرد دریل شارژی بهتر است حال انتخاب با خود شماست.

پیشنهاد می کنیم مطالعه مقاله معرفی ابزار و تجهیزات ساختمانی را از دست ندهید. 

دریل برقی - دریل بتن کن

انواع دریل شارژی

– دریل پیچ گوشتی شارژی :

این نوع دریل در دو مدل ضربه ای و ساده در بازار موجود هستند. که هر دو مدل برای باز کردن و بستن پیچ ها مورد استفاده قرار می گیرند. در نوع ضربه ای با وارد کردن ضربه به اجسام و چرخاندن پیچ موجب بسته یا باز شدن آن می شود.

– دریل بتن کن :

این دریل برای سوراخکاری روی بتن مناسب است. این دریل هم حالت چکشی را دارد و در حین سوراخ کاری ضربه به جلو و سطح وجود دارد و میتوان هنگامی که قصد سوراخ کاری روی سطوحی غیر از بتن را داریم حالت چکش آن را غیرفعال کنیم.

فروشگاه علی کالا

فروشگاه علی کالا به صورت عمده محصولات کالای ساختمانی و تجهیزات ساختمانی را به فروش می رساند و با سابقه ی طولانی که دارد محصولات را با کیفیت بالا عرضه می کند.

فروشگاه علی کالا زمینه را برای مشتریان و فروشندگان فراهم می کند تا میزان ضرر و زیان در زمینه ی فروش و خرید را به حداقل برساند.

همچنین مشتریانی که وقت کافی جهت تحقیق برای خرید بهترین محصول را ندارند فروشگاه علی کالا  این امکان را برای شما فراهم می کند تا بهترین خرید را داشته باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *