علی کالا
علی کالا
تجهیزات بهداشتی ساختمان

تجهیزات بهداشتی ساختمان

تجهیزات بهداشتی ساختمان مجموعه لوازم بهداشتی و سیستم های لوله کشی مورد استفاده برای جمع آوری و دفع فاضلاب، توزیع آب مصرفی، دفع آب باران و هواکش فاضلاب را شامل می شود.

این تجهیزات و تاسیسات از مهمترین امکانات بهداشتی مورد نیاز جهت سکونت و اقامت در ملک یا ساختمان را فراهم میکنند. در این مقاله به معرفی تجهیزات بهداشتی ساختمان می پردازیم.

تاسیسات ساختمان چیست؟

سیستم هایی هستند که بمنظور خدمت به افراد مقیم ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند که به دو دسته تاسیسات مکانیکی و الکتریکی تقسیم میشوند:

– تاسیسات مکانیکی: که با استفاده از قطعات مکانیکی خدمت مورد نیاز افراد ساختمان را فراهم می کنند. مهمترین این تاسیسات شامل لوله کشی (گاز، آب و فاضلاب و هواکش)، حرارتی (سرمایشی، گرمایشی)، تهویه مطبوع، اطفاء حریق، آسانسور

– تاسیسات الکتریکی: که شبکه ای از تجهیزات و کابلها برای انتقال، تبدیل و توزیع ایمن برق از نقطه مرکزی به نقاط دیگر در ساختمان است.

لوازم بهداشتی ساختمان چیست؟

وسایل و تجهیزاتی که آب را از شبکه لوله کشی دریافت کرده و برای مصرف در اختیار ساکنین قرار می دهد و امکان تخلیه پساب به فاضلاب را ایجاد می کنند لوازم و تجهیزات بهداشتی ساختمان گویند.

بعنوان مثال سینک روشویی و شیرآلات از انواع تجهیزات بهداشتی هستند و به مجموعه لوازم بهداشتی مورداستفاده در یک اتاق گروه بهداشتی گویند. تجهیزات بهداشتی بطور موقت یا دائمی در ساختمان استفاده می شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله معرفی ابزار و تجهیزات ساختمانی را مطالعه نمایید.

تجهیزات بهداشتی- ساختمان

انواع لوازم و تجهیزات بهداشتی ساختمان کدام هستند؟

لوازم و تجهیزات بهداشتی به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شوند. تجهیزات بهداشتی خصوصی در آپارتمان ها، خانه ها، هتلها و … توسط یک فرد یا اعضای یک خانواده مورد استفاده قرار می گیرند.

درصورتیکه تجهیزات بهداشتی عمومی در مدارس، ورزشگاهها، رستوران ها، ایستگاهها و مکانهای عمومی برای استفاده عموم است. از پرمصرف ترین لوازم و تجهیزات بهداشتی در ساختمانها می توان به روشویی، توالت فرنگی و ایرانی، سینک، وان، دوش، آب خوری و … است.

انواع لوله در تاسیسات بهداشتی ساختمان

لوله ها وظیفه هدایت مایعات درون شبکه لوله کشی را بعهده دارند. لوله ها با مقطع دایره ای شکل و طول زیاد ساخته می شوند. جنس لوله ها به سیستم اجرای لوله کشی نظیر توزیع آب گرم، تخلیه فاضلاب، آب رسانی، دفع آب باران و هواکش بستگی دارد.

لوله های تاسیسات بهداشتی معمولا از فولاد سیاه درزدار، فولاد سفید گالوانیزه، فولاد بدون درز یا مانسمان و پلیمر و مواد دیگری مثل بتن، چدن، آزبست، ایرانیت یا مس ساخته میشوند که کاربری آنها عبارتند از:

  1. لوله سیمانی: برای فاضلاب و دودکش
  2. لوله پلیمری: جایگزین لوله های فولادی
  3. لوله فولادی درزدار: در تهویه مطبوع و تاسیسات حرارت مرکزی
  4. لوله فولادی بدون درز: که در لوله کشی گاز و سیالات پر فشار به کار می رود.
  5. لوله فولادی گالوانیزه: سیستم آب گرم و سرد بهداشتی
  6. لوله آزبستی: برای فاضلاب آغشته به مواد شیمیایی
  7. لوله چدنی: برای تاسیسات انتقال آب شهری و فاضلاب
  8. لوله مسی: برای سیستم های سرد کننده و کویلهای حرارتی

در این میان استفاده از لوله های پی وی سی، ای بی اس، چدنی و گالوانیزه رواج بیشتری دارند.

مقاله پیشنهادی: انواع مصالح ساختمانی کدامند؟

تجهیزات بهداشتی- روشویی

نکاتی در مورد تجهیزات بهداشتی سرویس بهداشتی

– مهمترین بخش سرویس بهداشتی کاربری آن است که باید در انتخاب سنگ توالت و وان و روشویی دقت شود. در منازل عمدتا سنگ توالت بصورت ایرانی استفاده می شود و در مواردی هم فرنگی کار می شود.

مهمترین مورد در این مورد این است که سنگ توالت در فاصله مناسبی از دیوار نصب شده باشد تا هنگام نشست و برخاست ایجاد مشکل برای فرد نکند. فاصله حداقل 30 سانتی متری از دیوارهای اطراف استاندارد است.

– کیفیت سنگ توالتها هم مهم است. بطور عمده سنگها با سرامیک لعاب خورده تولید می شوند ولی میزان این لعاب و حرارتی که دیده اند متفاوت است و تاثیر زیادی در مقاومت در برابر ترک خوردگی و کیفیت سنگ توالت دارد.

در توالت فرنگی هم سیفون خیلی اهمیت دارد. سیفون های توالت فرنگی های امروزی ویژگی هایی مثل مصرف آب کمتر، کم صدا بودن و سیستم خودکار دفع دارند و امکانات بهتری به مشتری می دهند.

– روشویی هم از بخشهای مهم سرویس بهداشتی است و که هم در توالت و هم در حمام استفاده می شود. امروزه مدلهای متعددی در بازار دیده می شود از جمله روشویی های سرامیکی رنگی، شیشه ای و روشویی های سنگی که از جدیدترین نوع آن هستند.

روشویی هم باید اندازه مناسب با محیط داشته باشد و در ارتفاع مناسب نصب شود تا هنگام شستن دست ایجاد ناراحتی نکند. کیفیت ساخت و زیبایی آن هم اهمیت ویژه ای دارد. روشویی ها معمولا کابینت هایی هم در زیر دارند که برای گذاشتن وسایل از آن استفاده می شود.

– از دیگر تجهیزات بهداشتی موجود در خانه ها وان یا کابین دوش در حمام است. هر دو این لوازم بسیار به نظم دادن فضای حمام کمک می کنند و باعث صرفه جویی در مصرف آب نیز می شوند.

کابین های دوش امروزه بسیار پرطرفدار شده اند. کابین های دوش بدنه ای شیشه ای دارند که در قابی از آلومینیوم قرار دارد. کیفیت ساخت آنها بالاتر رفته و دربهای آنها کشویی، تاشو و محوری است و سینی های دوش هم از جنس اکرلیک و سنگ است.

– وان ها هم امروزه مدلهای متنوعی دارند و برای حمامها با هر ابعادی طراحی شده اند. وان نه تنها برای شستشوی بدن استفاده می شود بلکه محلی برای ریلکس کردن بعد از کار روزانه هم حساب می شود.

ابعاد وان باید با اندازه قد فرد و ابعاد حمام تناسب داشته باشد. وان ها هم با مواد مختلفی ساخته می شوند. از آن جمله می توان به فانهای فایبرگلاس پلاستیکی، کامپوزیت، پلیمر، فولاد ضد زنگ و … اشاره کرد.

وان های امروز در شکلهای مثلثی، ایستاده بدون پایه، پلت فرمی، خوابیده پایه دار، جکوزی دار ساخته می شوند که می تواند هر نوع سلیقه ای را در بر بگیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاه خود را بیان کنید

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *